shape up

Jag använder mig av en kaloriräknare för att se hur mycket jag behövet äta och träna om dagen, den är väldigt bra och tydlig och kan rekommendera den till alla som är intresserade:

ShapeUpClub


Har googlat runt mycket på websidor idag för att se vad dom säger om energiförbränning och har märkt att det i stort sett överallt faktiskt står att "För att gå ner i vikt måste du förbränna mer kalorier än du får i dig" vilket ger det missledande intrycket att du måste träna bort alla kalorier du ätit under dagen.

Ex. Om du äter 2000 kcal måste du också bränna de 2000 kcal under dagen genom motion. Detta för att hålla vikten. Om du ska gå ner i vikt ska du ligga på minus.

Detta är helt fel. Kroppen bränner ca 1500 kcal själv om dagen (bland annat till matsmältning och cellandning) och därför räcker det med att du under dagen förbränner 500 kcal själv för att hålla vikten, vilket de allra flesta gör naturligt genom vardagsrörelser.

Jag tänker inte säga något om hur mycket var och en ska äta om de vill minska i vikt, om ni vill kan ni ta reda på ungefärliga värden genom länken ovan. Jag kan bara säga att om du förbränner 2000 kcal om dagen genom motion, ska du äta minst 3000 kcal. Du går fortarande "på minus".


Maaat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0