Nyårsmål

Jag säger som blondinbella, nyårslöften är för hårt, jag kör på nyårsmål!

Jag har skrivit ner ca 2 st A4 med nyårsmål som jag tänker jobba mot under 2012.
Bland annat dessa:

Sätt undan tid varje vecka till plugg
Börja använda kameran
Våga göra mer saker själv, och utan andras stöd
Sova mer
Planera min ekonomi - även när det kommer till skräpmat och godis

Mitt absolut bästa tips för en bättre ekonomi är att veta vad du vill göra med pengarna. Egentligen är det inte så svårt. Hur många har inte spelat the sims och velat köpa en snygg bil i spelet och tills dess levt i ett stort rum med ett kylskåp, en säng och en toalett? När man ser på sitt liv översiktligt så ser man hur lätt det är att komma till ett mål om man bara fokuserar. Man får ju alltid den där snygga bilen. Och efter bilen får man en fin tv. Osv.

Jag brukar tänka på investering. Om jag köper en hamburgare har det endast negativa konsekvenser. Jag förlorar pengar, min kropp mår sämre. Om jag köper en tidning får jag också bara något kortsiktigt för det. Samma gäller ofta impulsköp. Man ville egentligen inte ha grejerna. Däremot om jag köper något jag länge velat ha, även om det är dyrt, eller något jag behöver, så tillåter jag mig själv aldrig att ångra det.

Därför om man skriver inköpslistor och endast handlar det som står på dem så får man ut maximalt för pengarna. Man tänker igenom köpet innan och man får kontroll över hur mycket pengar som går åt. Om man vill impulsshoppa så får man sätta undan en speciell summa till det.


Kommentarer
Postat av: spiderchick

krokodilen heter än så länge pappa ;-)

2011-12-29 @ 21:02:47
URL: http://spiderchick.nu
Postat av: Anonym

Vad ska du göra på nyår? :) Kraaam

2011-12-29 @ 23:44:50
Postat av: Krauser

Jag var ett bra impulsköp...

2011-12-30 @ 00:29:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0