Respekt

Tre ord jag fått extremt mycket mer respekt för sen jag själv fått uppleva dess innebörd:

1. Migrän. Förr trodde jag det var vanlig huvudvärk i tinningarna fast värre. Använde det aldrig själv men tyckte folk var fjantiga när de klagade över det. Tills en dag då jag själv vaknade, halft blind, med dunkande smärta bakom ögonen och fick springa och spy för att smärtan gjorde mig illamående, och sedan spendera dagen under täcket med nedsläckta lampor.

2. Nackspärr.
Detta ord har jag använt när jag var stel i nacken och hade ont. Kanske om jag hade sovit konstigt. Tills en dag då jag satte mig upp för hastigt i soffan. Spenderade 2 dagar i den soffan och kunde inte vrida huvudet helt åt vänster på ett halvår. Värsta smärtan i mitt liv, och jag använder inte det ordet hur som helst nu.

3. Panikångest. Det här är den värsta. Jag trodde på riktigt att jag upplevt panikångest när jag shoppat för mycket eller insikten när jag förstod att jag skulle misslyckas på ett prov. Men det finns en anledning varför man har tagit de två värsta känslorna en människa kan uppleva och slagit samman till ett ord. Min första panikångestattack var det värsta jag varit med om i mitt liv. På riktigt. Nu, kanske 50 st senare, kan jag hantera det. Nästan.

Det går inte riktigt att beskriva känslan. Paralyserande rädsla samtidigt som kroppen reagerar som man är förgiftad. Skaka, kallsvettas, allt snurrar. Efter flera attacker går man runt och är konstant rädd att det ska dra igång igen. Man blir totalt deprimerad. Det tar lång tid innan man vågar lita på sig själv igen.

Åh vilka hemska ämnen. Det värsta är att jag vet att bara folk som upplevt de här själv förstår. Är det något ord som folk missbrukar som ni blir galna på?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0